Nieuws archief
terug naar nieuws

Theater Reflex brengt knappe verbeelding van Het Zouthuis in De Kring
(BN/DeStem maandag 1 december 2008)

ROOSENDAAL - Theater Reflex koos dit jaar voor Het Zouthuis van Peer Wittenbols, de in Bergen op Zoom geboren schrijver.

We zijn in een strak decor van Gerard Konings getuige van familieproblemen, die zich afspelen bij het afscheid van een overleden kind. De ontmoeting van twee zussen en twee broers is een keiharde confrontatie van de materiële en de niet-materiële wereld, hoewel deze tweedeling ook weer doorbroken wordt. Peer Wittenbols is geen auteur van de 'well-made play', waarin alles aan het slot weer op zijn pootjes terecht komt. Hij slingert de toeschouwer van de ene in de andere emotie, laat hem op gevoelige momenten cynisme en grofheid ervaren, plaatst grappen waar ze ongepast zijn.

Ilse, de moeder van het overleden kind, intens gespeeld door Marjon van de Sande, botst als gevoelsmens met de anderen die hun eigen (zakelijke) besognes hebben. Ze ontvlucht veel situaties, gaat telkens naar haar opgebaarde kind: 'Ik ben even naar hiernaast.'

In hun verdriet houden deze mensen elkaar niet vast, hartverscheurende taferelen zijn afwezig. Deze mensen zitten emotioneel op slot. Wel proberen ze binnen de ruimte van hun schijnbare onbewogenheid elkaar met woorden te raken. Ze schieten naar elkaar met taal. Wittenbols onderzoekt hoe je met taal als instrument om kunt gaan met emoties. Ook de acteurs zijn daar in hun zoektocht onder leiding van regisseuse Yvonne Mathijssen ruim voldoende uitgekomen. Ik bewonder het lef van de groep om zo'n pittige toneeltekst aan te pakken. Tegenpool van Ilse is zus Willy, karaktervol gespeeld door Lizeth van Oorschot. Ze is meer bezig met het verkopen van het huis, het geven van cadeautjes en haar borstvergroting, dan met het onbeschrijflijke verdriet. Theodoor, man van Ilse, gespeeld door Jeroen Schrauwen, weet met zijn spel bij mij, wanneer ik even niet in de lach schiet, een ongelooflijke irritatie op te roepen. Knap gedaan. De slottekst van Ilse geeft feilloos aan hoe de toeschouwer naar dit spel moest kijken: 'Het gaat over iets anders, het gaat altijd over iets anders.'


Over Het Zouthuis bestaat geen Misverstandt
(Paulus Smits, BN/DeStem woensdag 26 november 2008)

Peer Wittenbols

ROOSENDAAL - Het zijn de Wittenbolsdagen in Roosendaal.

Vrijdag, zaterdag en zondag staan toneelstukken van Peer Wittenbols (Bergen op Zoom, 1965) op de planken in schouwburg De Kring.

"Dat is nog niet vaak vertoond, áls het al vertoond is", zegt de schrijver, die inmiddels met vrouw en twee kinderen in Arnhem woont. Naast dertig toneelstukken, heeft hij inmiddels ook een roman geschreven, 'Wespenhoning', die begin volgend jaar uitkomt bij De Arbeiderspers. Van zijn toneelstukken zijn er enkele vertaald in het Duits, het Spaans, het Bulgaars en het Grieks.

Gisteren was Wittenbols in De Kring, om een repetitie van zijn nieuwste stuk Het Misverstandt bij te wonen. Dat gaat 20 december bij het RO Theater uit Rotterdam in première. Zoals dit gezelschap wel vaker doet, is de grote zaal van De Kring voor een week in gebruik als repetitieruimte. Daar staat vrijdagavond ook de try-out van deze soms hilarische familievoorstelling.

Wittenbols: "Het is een coproductie met de bekende theatermaker John Buisman. Hij was door het RO Theater gevraagd een nieuwe familievoorstelling te produceren en hij kwam bij mij terecht voor het schrijven ervan. Keimpe de Jong, met wie we eerder ook een productie hebben gemaakt, heeft gecomponeerd."

"Met muziek, zang, animaties en acrobatiek wordt het een complete voorstelling. Variété speelt een belangrijke rol, in tal van facetten. Poppenspel, trapeze (op een heel verrassende manier) en op het laatst een opera van dertig minuten over een belangwekkend thema. Meer kan ik er nog niet over loslaten", zegt de schrijver.

Wat hij wel nog kwijt wil, en wat ook meteen blijkt aan het begin van het stuk, is dat alles draait om God en de schepping. Wel met een knipoog en met fraaie theatrale effecten Dat het eindelijk allemaal anders loopt dan gedacht, is een van de steeds terugkerende thema's in het werk van Wittenbols. "Ik probeer personages te schrijven die van goede wil zijn. De ontmoeting met mensen die ook van goede wil zijn, maar net iets anders voor ogen hebben, kan desastreuze gevolgen hebben. De goede bedoelingen botsen en mensen komen in de knel te zitten. Gelukkig is er de veerkracht om alles tot een goed einde te brengen."

Terwijl Wittenbols vrijdag in de grote zaal zit te kijken naar Het Misverstandt, is de Roosendaalse theatergroep Reflex in de kleine zaal bezig met het opbouwen van het decor voor Het Zouthuis. Dat stuk - dat zaterdag- en zondagavond wordt opgevoerd - heeft in feite hetzelfde thema als Het Misverstandt, maar een dramatischer afloop: goede bedoelingen, maar botsende karakters leiden tot heftige taferelen.

Het Zouthuis is de plaats waar vier broers en zussen opgroeiden. Ze keren er terug om te rouwen om het verlies van een kind. De komst van een onverwachte gast verstoort het samenzijn. Tot overmaat van ramp blijkt dat Het Zouthuis in de verkoop staat. De familie raakt verstrikt in een heftige strijd waarin rouwen en houwen centraal staan en waarin verlies in vele variaties de boventoon voert.

Over Het Zouthuis zegt Wittenbols: "Een van mijn dierbaarste stukken met een onderwerp dat mensen aanspreekt: het verlies van een kind. Het was het eerste stuk dat ik maakte bij het gezelschap Oostpool, waar ik acht jaar aan verbonden ben geweest. De première had plaats onder erbarmelijke omstandigheden, het decor stond onder water. Inmiddels is het door veel gezelschappen - amateurs en professioneel - opgevoerd."

Het Misverstandt begint vrijdag om 19.30 uur, Het Zouthuis op zaterdag en zondag om 20.00 uur.


Reflex tweemaal in kleine zaal schouwburg
(BN/DeStem dinsdag 25 november 2008)

ROOSENDAAL - Theatergroep Reflex speelt komend weekeinde in de kleine zaal van schouwburg De Kring tweemaal de tragikomedie Het Zouthuis van Peer Wittenbols.

Het thema van het stuk zijn familieperikelen rondom een begrafenis van een kind. Daarbij belandt de familie in een heftige strijd, waarin rouwen en trouwen centraal staan. De uitvoeringen beginnen beide avonden om 20.00 uur.


THEATER REFLEX SPEELT HET ZOUTHUIS VAN PEER WITTENBOLS

Op 29 en 30 november 2008 speelt Theater Reflex het toneelstuk Het Zouthuis van Peer Wittenbols.

Het Zouthuis is een villa, ergens in de duinen, die het ideale decor vormt om nog openstaande rekeningen tussen broers en zussen voor eens en voor altijd te vereffenen. Ze zijn samengekomen op de plaats van hun jeugd en familiegeschiedenis om een wake te houden bij het kind. Ilse, de moeder van het kind, heeft een uitgebreid rouwprogramma bedacht. De komst van een onverwachte gast verstoort het samenzijn. Tot overmaat van ramp blijkt zus Willy eigenmachtig Het Zouthuis in de verkoop te hebben gezet. De familie raakt verstrikt in een heftige strijd waarin rouwen en houwen centraal staan en waarin verlies in vele variaties de boventoon voert.

PEER WITTENBOLS.
Zo'n 27 stukken heeft de schrijver Peer Wittenbols op zijn naam staan. De in 1965 in Bergen op Zoom geboren schrijver studeerde aan de toneelacademie van Maastricht en leerde daar ook regisseur Rob Ligthert kennen. Samen richten ze theatergroep Het Herstel op. Peer Wittenbols schrijft en Ligthert regisseert. In 1994 debuteert hij met ZEESTUK. In 2002 opent hij samen met Ligthert een eigen theater in Arnhem onder de naam Toneelgroep Oostpool. Het Zouthuis is geschreven in 2002. In een interview in de Volkskrant van 1 maart 2007 zegt hij over Het Zouthuis: Het is vaak onmogelijk een ander in zijn verdriet terzijde te staan, zeker voor mensen die dat niet van huis uit gewend zijn, zoals in Het Zouthuis. Al die relaties staan op zo'n moment op hun kop. De grootste hork blijkt te kunnen troosten en de meest empathische staat met lege handen. Niets is zo fascinerend als een groep mensen die te maken krijgen met het noodlot.

De regie van Het Zouthuis is in handen van Yvonne Mathijssen.

Spelers: Marjon van de Sande, Jeroen Schrauwen, Lizeth van Oorschot, Jan Dua, Marloes Wiericx en Michael Graauwmans.

Decorontwerp: Gerard Konings
Decorbouw: Marcel de Kok
Licht: Ludo Pirée

Locatie: kleine zaal van schouwburg De Kring te Roosendaal.
Aanvang: 20.00 uur
Reserveren bij Schouwburg De Kring.Tel.0165-555555. Toegangsprijs: € 12,00.
Meer informatie over Theater Reflex kunt u vinden op www.theaterreflex.nl.
Telefoon Theater Reflex: 0165-543880
Jeroen,Michael,Marjon,Yvonne,Lizeth,Jan

THEATER REFLEX SPEELT IN LEUVEN, BELGIË.

Theater Reflex uit Roosendaal is door Stichting Pirandello uitgenodigd om hun eenakter "Feest van Onze Heer van het Schip" op 10 mei bij de opening van het Pirandello Festival in Leuven op te voeren.

Met deze eenakter van de Italiaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Luigi Pirandello heeft Reflex in juli 2005 het Pirandello Festival in Helmond gewonnen. De Nederlandse organisatie van dit festival is 2 jaar bezig geweest om ook België kennis te laten maken met Theater Reflex, in het bijzonder met deze eenakter. Naast het festival in Helmond, dat dit jaar plaatsvindt van 15 tot 24 juni, organiseert de stichting samen met de Universiteit van Leuven een proloog van dit festival van 9 tot 12 mei te Leuven.
Dit festival omvat o.a. toneel, film, lezingen en tentoonstellingen rondom Luigi Pirandello en andere Italiaanse schrijvers.
Nu Theater Reflex de laatste voorstelling van "Soirée" nog maar net achter de rug heeft, is het voor de spelers, de regisseur en de technische mensen van Reflex momenteel hard werken om het stuk weer in de vorm en op spanning te krijgen zoals in 2005.

FEEST VAN ONZE HEER VAN HET SCHIP

Ieder jaar is er een feest in het dorp ter ere van Onze Heer van het Schip. Jaren geleden bracht een buitenlandse scheepsbemanning een kruisbeeld naar de kerk van het dorp. Het schip was vergaan, de ronddobberende bemanning kon zich nog aan het oude kruisbeeld van het schip vastgrijpen toen dat tussen hen in kwam drijven. Dat was hun redding en daarom is er ieder jaar feest. Iedereen is er of komt langs. Op dat feest wordt ook ieder jaar een varken geslacht.......

Spelers: Lizeth van Oorschot, Fleur Wortman, Marloes Wiericx, Anna Verduin, Michael Graauwmans, Corné van Sprundel, Jeroen Schrauwen, Claudia de Clerck, Steven Simons. Regie: Yves van den Boogaart.

Theater Reflex speelt "Feest van Onze Heer van het Schip" 10 mei in zaal Stuk te Leuven. Aanvang 19.30 uur.
Voor meer informatie over het Pirandello Festival: www.pirandello-nederland.nl en www.arts.kuleuven.be/csi.
Theater Reflex: www.theaterreflex.nl.
E-mail: info@theaterreflex.nl
Telefoon: 0165-543880.



Soirée van Theater Reflex: fraaie scènes, mooie teksten, maar teveel losse eindjes
(Herbert Mouwen, BN/DeStem zaterdag 14 april 2007)

Soirée' is het nieuwe stuk van Theater Reflex, een voorstelling die geschreven is door Sietske Mol op basis van improvisaties. Een voorstelling maken vanuit improvistaies geeft een regisseur mogelijkheden. Hij kan zelf zijn voorstelling opbouwen en wat belangerijker is: tekst en spel blijven dicht bij de mogelijkheden van de acteurs.

Er komen vreemde figuren langs in de dansschool. Allemaal hebben ze een verlangen naar 'iets' of iemand, allemaal hebben ze een ideaal dat ze willen verwezenlijken, allemaal moeten ze genoegen nemen met minder. Ma Dinie (Lizeth van oorschot) heeft niet met haar grote buitenlandse liefde kunnen trouwen. De dochter uit deze relatie (Marjon van de Sande), wil haar biologische vader in Parijs ontmoeten. Anna (Marloes Wiericx), vriendin van de jongste dochter Kristie, denkt in een warm familienest terechtgekomen te zijn, iets dat ze zelf altijd gemist heeft. Kristie (Fleur Wortman), is een etter van het zuiverste water. Ze echoot de woorden van moeder, ze becommentarieert het gedrag van haar vader en ze fluistert haar broer valsigheden in. Dat heeft in het stuk een cynische uitwerking. Ze wordt daarmee het negatief bindende personage in het spel. Wanneer aan het eind van het stuk bij haar de tranen komen en je denkt dat duidelijk gaat worden waarom zij zich zo gedraagt, dan is het afgelopen en blijf je als toeschouwer met teveel vragen zitten.

Daar richt zich mijn kritiek op. We zien fraai gespeelde scènes, we horen mooie teksten, maar er blijven teveel losse eindjes. Het stuk is met zijn vijftig minuten te kort, te weinig uitgewerkt. Iets meer van een intrige had gemogen.

Een voorbeeld. De zoon die niet kan voetballen scoorde bijna één keer in een belangrijke wedstrijd. Hij werd onderuitgeschopt door een tegenstander, terwijl zijn vader die scheidsrechter was, niet floot. Dit heeft hij zijn vader nooit vergeven.

Dit gegeven is zo mooi, dat het jammer is, dat dit maar even langskomt en niet meer verweven is in het stuk. Zo'n vader-zoon verhouding verdient meer.

Kortom, de echte toneelliefhebber, die komt voor indringend gebrachte scènes komt aan zijn trekken, de liefhebber van een complete toneelavond met een boeiend plot zal enigszins teleurgesteld zijn.


THEATER REFLEX SPEELT SOIRÉE.

10 maart 2007
Soirée.
Er zijn van die plekken waar het altijd gezellig is.
Waar de warmte je bij binnenkomst tegemoet stroomt.
Waar je je welkom voelt.
De koffie staat er klaar, op elk moment klinkt het juiste lied en het licht is er stemming gedimd.
Dansschool Sjak van Dommelen is zo'n plek.
Voor sommigen.

Op vrijdag 13, zaterdag 14 en zondag 15 april speelt Theater Reflex: Soirée

Een wereldpremière speciaal voor Theater Reflex geschreven door Sietske Mol.
De regie is in handen van Twan Mickers (www.twanmickers.nl)
Dit stuk is tijdens repetities ontstaan door improvisatie van de spelers van Relfex.

Spelers: Lizeth van Oorschot, Fleur Wortman, Marloes Wiericx, Michael Graauwmans, Jeroen Schrauwen, Marjon van de Sande en Ruben van de Ven.

Locatie: FATIMAHUIS, Dr.Schaepmanlaan 92, 4702 GZ Roosendaal.
Aanvang: 20.30 uur
Entree: € 8,00
Reserveren: Tel. 0165-543800, of via info@theaterreflex.nl
Meer informatie over Theater Reflex kunt u vinden op www.theaterreflex.nl.

Toneelfestival van hoge kwaliteit

BN/DeStem, 21 november 2005
Drie Maal Plankenkoorts opende zelf haar eenakterfestival met een eigen stuk: 'De 8e hemel'. Het is een spel over geluk en verlangen tussen een vrouw en man, die dat zeer sensueel ervaren met de bank als strijdtoneel.

Maar het gevaar ligt op de loer, in de vorm van een personificatie van de echtbreker, de gelukverstoorder, de intrigant. Het is een abstract personage, maar wel zintuiglijk waarneembaar. Hij weet de man tot schrijven te dwingen: 'Ik houd niet van je!' en dan raakt de relatie in een crisis. We ervaren allemaal de werkelijkheid op onze eigen manier. We hebben allemaal onze eigen waarheid, maar kijk uit: foto's en taal zijn een risico in onze tijden van geluk. Ze leggen één moment van de werkelijkheid vast en dat ogenblik krijgt voor de personen die erbij betrokken zijn eeuwigheidswaarde, terwijl er in het verlangen en het geluk geen ontwikkeling meer is. Misschien kan het verlangen maar beter onvervuld blijven? Mooie tekst, interessant stuk.

Met 'Feest van Onze Heer van het Schip' van Pirandollo won Theater Reflex de eerste prijs op het Pirandello Festival te Helmond. Het stuk is een epische eenakter, meer een vertelling dan een toneelspel. Door bijvoorbeeld het noemen van het personage dat spreekt en deze dan zelf de tekst te laten zeggen wordt identificatie van het publiek met dit personage onmogelijk. Ook wordt gezegd dat we in het theater zijn en worden personages letterlijk als tableau neergezet. Als toeschouwers beleven we een uitgebeelde vertelling, waarbij we zelf beelden kunnen maken. Het spel werkt 'Brechtiaans vervreemdend' op het publiek.

Zijn we allemaal slagers of zijn we als mensen de varkens zelf? Varkens die zich volvreten om uiteindelijk op het hakblok terecht te komen? Zijn we wel meer dan vlees?

Kan de tragedie tragischer zijn als we ons als beest hebben gedragen en nu weer achter Christus aanlopen? Christus die op de achtergrond aan het kruis hangt en door een rozenkrans biddende vrouw er vanaf wordt gehaald en aan de mensen wordt 'teruggegeven'. Indrukwekkende voorstelling.

Toneelgroep Variant, de derde Roosendaalse vereniging die optrad, bracht 'Fred' van Carver. De drie spelers slaagden erin de absurde dialogen goed op het publiek over te brengen. Twee vrouwen leven in hun huis na de dood van Fred. Hij was de echtgenoot van de ene en de broer van de andere man. Ook hier komt een man - wat een oen! - het leven van de twee vrouwen verstoren. Muziek is bepalend voor de sfeer en het ritme van de voorstelling. Boeiend spel. Ook dit jaar een eenakterfestival van hoge kwaliteit.

Herbert Mouwen
Eenakterfestival van Drie Maal Plankenkoorts met 'De 8e hemel' door Drie Maal Plankenkoorts, 'Feest van Onze Heer van het Schip' door Theater Reflex en 'Fred' door Toneelgroep Variant.
Gezien op zondag 20 november in Schouwburg De Kring te Roosendaal.

WINNAAR PIRANDELLO FESTIVAL, THEATER REFLEX, SPEELT OP EENAKTERFESTIVAL.

2 november 2005
Op zaterdag 19 en zondag 20 november speelt Theater Reflex de eenakter Feest van Onze Heer van het Schip van Pirandello op het Caruso Eenakterfestival te Roosendaal.
De organisatie ligt in handen van Driemaal Plankenkoorts, die zelf hun eenakter De 8e Hemel spelen. Op zaterdag 19 november speelt 2gether uit Alkmaar De Koningin. De productie van Theater Reflex beleefde dit voorjaar zijn première in Nederland op het eenakterfestival "Verse Waar" te Breda. Reflex werd dit jaar ook uitgenodigd om deel te nemen aan het Pirandello Festival te Helmond, waar de groep tot winnaar werd uitgeroepen. Een zin uit het juryrapport: "Acht acteurs die compromisloos alle verwordingen van menselijk gedrag in hun spel laten zien."

FEEST VAN ONZE HEER VAN HET SCHIP
Ieder jaar is er een feest in het dorp ter ere van Onze Heer van het Schip. Jaren geleden bracht een buitenlandse scheepsbemanning een kruisbeeld naar de kerk van het dorp. Het schip was vergaan, de ronddobberende bemanning kon zich nog aan het oude kruisbeeld van het schip vastgrijpen toen dat tussen hen in kwam drijven. Dat was hun redding en daarom is er ieder jaar feest. Iedereen is er of komt langs. Op dat feest wordt ook ieder jaar een varken geslacht......

Spelers: Lizeth van Oorschot, Fleur Wortman, Marloes Wiericx, Anna Verduin, Michael Graauwmans, Corné van Sprundel, Jeroen Schrauwen, Claudia de Clerck, Steven Simons. Regie: Yves van den Boogaart.

Reserveringen en informatie:
Schouwburg de Kring, 0165-555555, www.schouwburgdekring.nl
Theater Reflex, 0165-543800, www.theaterreflex.nl, info@theaterreflex.nl

Zaterdag 19 en zondag 20 november, Kleine Zaal schouwburg de Kring
Aanvang 20:00, kaarten €8,-.

Feest van Onze Heer van het Schip

THEATER REFLEX WINT PIRANDELLO FESTIVAL

4 juli 2005
Theater Reflex heeft op 3 juli de eerste prijs behaald op het concours amateurtheater tijdens het Pirandello Festival te Helmond met de voorstelling "Feest van Onze Heer van het Schip".
Dit festival, dat van 23 juni tot en met 3 juli plaatsvond, omvatte o.a. toneel, film en tentoonstellingen rondom de Italiaanse schrijver en Nobelprijswinnaar Luigi Pirandello (1867-1936). Acht toneelgezelschappen hadden zich ingeschreven voor het Pirandelloconcours. Zij hebben met elkaar de strijd aangebonden door een stuk of een bewerkt verhaal van Pirandello op de planken te brengen en dat te laten beoordelen door een deskundige jury.
Deze jury bestond uit: Gerrie Abels, actrice, regisseur en theaterdocent; Christine Leboutte actrice, zangeres en componiste; Jan Smeets consulent amateurtoneel, regisseur, acteur. De jury vond Pirandello in de voorstelling van Reflex het best tot zijn recht komen. Elk gezelschap ontving een juryrapport en voor de spelers en regisseur van Reflex was er de Pirandello-draagspeld.
Op 19 november zal "Feest van Onze Heer van het Schip" te zien zijn in de Kleine Zaal van schouwburg De Kring te Roosendaal.

Voor meer informatie: www.theaterreflex.nl / www.pirandello-nederland.nl
Bert Mathijssen, 0165-543880

Theater Reflex speelt op Pirandello Festival in Helmond

21 juni 2005
Na een indrukwekkende voorstelling tijdens het Verse Waar Festival in Breda is de toneelvereniging Theater Reflex uit Roosendaal uitgenodigd voor het Pirandello Festival in Helmond. Dit festival, dat loopt van 23 juni tot en met 3 juli, omvat o.a. toneel, film en tentoonstellingen rondom de Italiaanse schrijver Luigi Pirandello (1867-1936). Op zaterdag 2 juli brengt Theater Reflex de voorstelling "Feest van Onze Heer van het Schip".
In "Feest van Onze Heer van het Schip" zijn we in een dorp waar het ieder jaar feest is. Jaren geleden verging er een schip, maar de bemanning wist het vege lijf te redden door zich aan het ronddobberende kruisbeeld van het schip vast te grijpen. Het leek bijna vanzelf tussen hen in te komen drijven. Opgelucht en vol dank brachten de zeemannen het kruisbeeld vervolgens naar de kerk. Vanaf dat moment wordt er ieder jaar feest gevierd. Iedereen is er of komt even langs. En dan wordt er ook altijd een varken geslacht......

Het is de derde productie van Theater Reflex met regisseur Yves van den Boogaart. Eerder maakte hij samen met Reflex "Feest" van Arnon Grunberg en "WIE..." van Oscar van Woensel.

Spelers: Ilse van den Boogaart, Fleur Wortman, Marloes Wiericx, Anna Verduin, Michael Graauwmans, Corné van Sprundel, Jeroen Schrauwen en Claudia de Clerck.

Theater Reflex speelt op zaterdag 2 juli in het Annatheater te Helmond, aanvang 20.00 uur.
Het festival loopt van 23 juni tot en met 3 juli 2005.
Kaarten (€10,00 per avond) zijn verkrijgbaar bij het het Annatheater, tel.: 0492-475255
E-mail: mail@pirandello-nederland.nl

Meer informatie : www.pirandello-nederland.nl of www.theaterreflex.nl
Theater Reflex : Bert Mathijssen, tel.: 0165-543880
E-mail: info@theaterreflex.nl

Feest van Onze Heer van het Schip

Eerste dagen Verse Waar boeiend

BN/DeStem, 4 juni 2005
Wel vervelend dat de samenstellers van het programmaboekje nadrukkelijk vermelden dat om 19.30 uur een lezing over literatuur van één van de betrokken landen zal worden gegeven. Het blijkt immers niet zo te zijn! Maar goed, na de opening om 20.10 uur - wethouder Adank was helaas verhinderd - komt de eerste eenakter van Theater Reflex, een Salon met gesprekken met auteurs en een regisseur, daarna Theaterschool Amsterdam.

Feest van Onze Heer van het Schip van Luigi Pirandello gespeeld door Reflex is een merkwaardig stuk, zeker in de regie van Yves van den Boogaart. Merkwaardig vanwege de voortdurende wisselingen in het perspectief van de spelers die evengoed varken kunnen zijn, of hoer of slager. Deze continue wisselingen maken het geheel echter niet onduidelijker of ondoorzichtiger, want een kleine aanwijzing door de speler geeft genoeg duidelijkheid. Het feest zorgt er natuurlijk voor dat mensen zich als beesten gedragen, al worden ze gewaarschuwd, telkens opnieuw. Verschillende soorten "boerendansen" geven de rauwheid van hun gedrag weer, een biddende kwezel het tegenovergestelde. Dat alles een eigen waarheid kent, en dat dus dé waarheid niet bestaat, laat Pirandello vaak genoeg zien in zijn haast filosofische teksten: "Evenmin als je een varken schuldig kunt noemen, kun je een varken onschuldig noemen." En al die tijd hangt Christus aan het kruis te wachten. Soms beweegt Hij mee, zachtjes deinend op wat muzikale maten. Subtiel, maar het geeft net een grappig effect mee.

Diezelfde Christus wordt genoemd in het nieuwe stuk van Egon Tobias uit Tsjechië. "Ik zie mezelf niet als Jesus Christus" zegt een hoofdrolspeler. Is dit nog toeval? Een toevallige triviale overeenkomst van naam en gebeurtenis uit de christelijke canon? Ik geloof er niets van, al beweert de Tsjechische schrijver Tobias van de eenakter Het wordt tijd dat het verandert, wél dat hij geen overeenkomsten ziet met Pirandello. En zo markeert het einde van de eerste avond Verse Waar een merkwaardige overeenkomst. Vervreemding en de zoektocht in twee totaal verschillende stukken in compleet andere regieopvattingen, in stukken uit twee verschillende tijden. Het geeft maar weer eens aan dat belangrijke menselijke vraagstukken niet veel veranderen in de loop van de tijd. Vreemd, of misschien juist wel niet, maar in ieder geval boeiend!

De tweede avond is gereserveerd voor Academie voor Drama uit Eindhoven en De Nieuwe Veste uit Breda. En de vraag naar wie authentiek is en wie niet, davert ook deze tweede avond voortdurend over het toneel. Kirrende meisjes lokken hun vader en een boswachter in de strikken van hun gespeeld gestoorde gedrag. Dat levert grappige scènes op, maar dat is tegelijkertijd niet altijd voldoende voor een theatrale spanning. Klaarblijkelijk heeft regisseuse Ilse Kama zelf ook nog wat moeite met de absurde stemmingswisselingen, want haar acteurs kunnen die tegengestelde emoties nog niet helemaal "natuurlijk" laten ontstaan. Wat over blijft is een vlot gespeeld sprookje in een bos met een gruwelijke moraal. Het bos, waarin zes meisjes verschrikkelijke dingen doen, staat voor de menselijke geest. Daarin leggen de meisjes, als representanten van het menselijke ras, minder fraaie kenmerken bloot. Dat doen ze hier en daar al met verve. Het is goed dat De Nieuwe Veste zich ook manifesteert op dit niveau en dat de regie rekening gehouden heeft met de jeugdigheid van de spelers.

Kees van Meel
Festival Verse Waar
Breda Chassé Theater. Gezien op 2 en 3 juni 2005.

Theater Reflex speelt "Feest van Onze Heer van het Schip"

9 mei 2005
Ieder jaar is er feest in het dorp.
Ter eren van Onze Heer van het Schip. Jaren geleden bracht een buitenlandse scheepsbemanning een kruisbeeld naar de kerk van het dorp. Het schip was vergaan, de ronddobberende bemanning kon zich nog aan het oude kruisbeeld van het schip vast grijpen toen dat tussen hen in kwam drijven. Dat was hun redding en daarom is er ieder jaar feest. Iedereen is er, of komt langs. Op dat feest wordt ook ieder jaar een varken geslacht........

Donderdag 2 juni 2005 om 20.00 uur opent Theater Reflex het eenakterfestival "VERSE WAAR" in het Chassé Theater te Breda. "VERSE WAAR" is een festival waar alleen maar stukken worden gespeeld, die nog niet eerder in Nederland op de planken gezet zijn. Theater Reflex kreeg een uitnodiging om deel te nemen aan dit festival en kreeg een stuk van Luigi Pirandello toegewezen. Het stuk is getiteld: "Feest van Onze Heer van het Schip"

Regie: Yves van den Boogaart.
Spelers: Lizeth van Oorschot, Marloes Wiericx, Fleur Wortman, Anna Verduin, Jeroen Schrauwen, Corné van Sprundel, Michael Graauwmans, Claudia de Clerck en Steven Simons.
Decorontwerp: Gerard Konings
Licht: Ludo Pirée
Decorbouw: Marcel en Jos de Kok
Productie: Bert Mathijssen.


Reflex maakt van toeschouwer voyeur

BN/DeStem, 15-12-2003, Herbert Mouwen
Als toeschouwer voelde ik me zaterdagavond in een benarde positie gebracht. Ik was getuige van een samenkomst van drie broers en twee zussen in een villa in Gelderland.
Ze ontmoetten elkaar vlak voor de begrafenis van hun ouders, die bij een auto-ongeluk waren omgekomen. Ik zat in de voorstelling 'Wie?' van Reflex, een jonge toneelvereniging die de laatste jaren furore maakt in het amateurtoneelcircuit. Deze toneeltekst is van Oscar van Woensel van acteurscollectief Dood Paard, dat al tien jaar succesvol aan de weg timmert. Zijn werk is zeer populair bij jonge theatermakers.

Grote hoogte
De vijf jonge acteurs spelen het knap in dat decor, dat iets wegheeft van een enorm bed, waarin het zich allemaal heeft afgespeeld en zich ook nu weer afspeelt. Ze weten een geloofwaardig emotioneel register aan te wenden. Vooral in de langere monologen stijgen ze tot grote hoogte, reiken ze tot de toppen van hun kunnen. In de korte felle dialogen spreken ze de teksten niet uit, maar lijken ze flarden tekst op elkaar af te schieten om elkaar nog meer te verwonden. Het bewegingsniveau is door de regisseur tot een minimum teruggebracht. Daarmee maakt hij het voor de acteurs niet gemakkelijk wanneer het om de opbouw van hun personage gaat. Op een bepaalde manier lopen, gebaren maken, gezichten trekken, uit dat spelrepertoire kunnen de spelers niet putten.

Wanneer de tweedeling 'acteurstoneel' en 'regisseurstoneel' juist is, dan stel ik vast dat de voorstelling tot de laatste categorie behoort. Volgens mij wilde de regisseur heel graag dit stuk spelen. Ondanks de fraaie prestatie blijf ik toch met een paar vragen zitten. Waarom speelt Reflex dit stuk? Wat wil je nu precies het publiek duidelijk maken met deze keuze? De vorige voorstelling Feest!!! was opgebouwd vanuit de acteurs, had meer persoonlijke relativerende momenten. Ik vind dat je dan jonge amateurtoneelspelers die zich aan het ontwikkelen zijn meer recht doet. Nu was de regie te veel van buiten opgelegd en waren de acteurs 'slechts' uitvoerders.
Ik was een voyeur bij deze confrontatie. Tegelijkertijd voelde ik me beschaamd omdat ik dit allemaal moest aanhoren uit de monden van deze acteurs, jonge twintigers nog. Te jong voor dit soort rollen? De verhalen gaan over incest en seksueel misbruik. Haat is de emotionele boventoon. De vijf zijn psychisch verminkt in hun jeugd en verstrikt geraakt in de chaos die leven heet. Kom daar maar eens uit, ook als toeschouwer.


Reflex wacht enorme uitdaging

BN/DeStem, 10-12-2003
Met het moeilijke stuk 'Wie....' van auteur Oscar van Woensel staat de Roosendaalse theatergroep Reflex komend weekeinde in de kleine zaal van de schouwburg De Kring voor een enorme uitdaging. Volgens de Belgische regisseur Yves van den Boogaart gaat het om een zwaar stuk dat zowel bij de acteurs als bij het publiek het nodige teweeg zal brengen.
Onderling is er dan ook veel gesproken over de vraag of de theatergroep zo'n zware opgave wel aankan. "Incest is de rode draad door het verhaal. Wij hebben relatief jonge spelers die in het leven nog niet zoveel hebben meegemaakt. De jongste van ons gezelschap is pas achttien. Het was even de vraag of we dit stuk wel zouden spelen, maar iedereen staat er voor de volle honderd procent achter", zegt de uit Schaarbeek (een randgemeente in de buurt van Brussel) afkomstige regisseur.

In 1996 heeft Van den Boogaart het stuk zelf een keer gezien. Hij weet ook dat auteur Oscar van Woensel vanwege zijn grofheid en directheid erg geliefd is bij jongeren die een opleiding volgen aan de toneelschool in Maastricht. "Tekstueel zit het verhaal erg goed in elkaar. In onze zoektocht naar een nieuw theaterstuk hebben we vooraf erg veel gelezen.

Dit stuk stak er bovenuit. Het is iets heel anders dan 'Feest' dat we vorig jaar in zaal Erato hebben gespeeld. We wijken nu uit naar de schouwburg omdat die omgeving zich beter leent voor dit verhaal", zegt Van den Boogaart die met de spelers van Reflex in mei al met de repetities is begonnen.

"Ondanks de moeilijkheidsgraad is iedereen nu enthousiast. Het belangrijkste voor ons is dat het publiek wordt geraakt. Of dat nu gebeurt met een komisch stuk of met een tragisch verhaal maakt niet zoveel uit. Het mag best iets teweeg brengen. De dialogen zijn superscherp en spitsvondig geschreven", zegt de Belgische regisseur, die een bijzondere band heeft met het Roosendaalse toneelgezelschap.

De uitvoering van vorig jaar met Reflex was voor hem een examenopdracht. De produktie werd naderhand genomineerd voor het landelijk amateurfestival in Leeuwarden als meest bijzondere amateurvoorstelling in Noord-Brabant.

De voorstelling die zaterdagavond en zondagavond vanaf 20.00 uur is te zien, speelt zich af in een dure villa op de Veluwe. Een schrijver, een actrice, een junk, een Belg en een nakomertje zijn daags voor de begrafenis van hun verongelukte ouders voor het eerst sinds lange tijd weer eens samen. Dat de broers en zussen elkaar haten is de reden dat ze elkaar zolang niet hebben gezien. Hun verleden dat langzaam wordt gereconstrueerd staat bol van incest, verkrachting en grof seksueel misbruik. Het wordt dan ook een weerzien vol bekentenissen.

De acteurs Michael Graauwmans, Jeroen Schrauwen, Corné van Sprundel, Marloes Wierickx en Fleur Wortman repeteren de hele week in zaal Erato.
Vrijdagavond is de generale. Daarna begint het echte werk in de schouwburg.

Wie...
foto: Visumar

Theater Reflex speelt "Wie..."

21 oktober 2003
Wie...
...wie ben ik wie ben jij wie zijn wij wie wie zijn wie ik ben ben ik ik wie jij bent wie wie ik ben ik wij zijn wie wij zijn wie ik...
In een dure villa op de Veluwe ontmoeten drie zonen en twee dochters elkaar, omdat ze de volgende dag hun ouders moeten begraven (er kwam nog een trein). In een stortvloed van woorden en alcohol gaan ze desperaat op zoek naar hun identiteit. Ieder voor zich en ieder op zijn eigen manier. De scherven waaruit hun levens toch al bestonden worden echter in plaats van geplakt tot kleinere scherven geslagen. Op het eind weet niemand meer wie wie is. Het is hen onduidelijk wie de anderen zijn, ook weten ze niet meer wie zijzelf zijn.

Op 13 en 14 december 2003 speelt Theater Reflex in schouwburg De Kring te Roosendaal het stuk "Wie..." van schrijver Oscar van Woensel. "Wie..." werd in 1996 oorspronkelijk geschreven voor toneelgezelschap Dood Paard.

Regie: Yves van den Boogaart
Spelers: Michael Graauwmans, Jeroen Schrauwen, Corné van Sprundel, Marloes Wiericx, Fleur Wortman
Decor: Gerard Konings


Theater Reflex wint 1/5 van publieksprijs 2003

28 september 2003
Op zondag 28 september zijn de winnaars van de Cultuurprijs Roosendaal, bestaande uit een publieksprijs en een juryprijs, bekend gemaakt.De Cultuurprijs, voortgekomen uit de Caruso Podiumprijs, werd afgelopen zondag in het theatercafé van schouwburg De Kring in Roosendaal uitgereikt. Deze uitreiking bestond uit de uitreiking van de publieksprijs en de uitreiking van de juryprijs. Stemmen voor de publieksprijs was mogelijk via de website van het Uitpunt of via een bon in de Roosendaalse Bode. Het stemmen via internet heeft geresulteerd in een zeer actief bezoek aan de stemsite van het Uitpunt. Helaas heeft de jury moeten concluderen, dat het stemmen via internet fraudegevoelig was en dat daarmee de stemuitslag niet betrouwbaar was. Het aanwijzen van één winnaar was dan ook niet mogelijk.
Daarom heeft de jury besloten de publieksprijs over de 5 genomineerden, T'ofpop, het Comité Open Monumentendag, Festival Atlantis, Concertzaal In Den Wouwdfluit en Theater Reflex te verdelen. Elke genomineerde krijgt dus 1/5 deel van de geldprijs van 1450 euro.
Theater Reflex ontving de meeste stemmen op de open stemmogelijkheid en werd zodanig als laatste toegevoegd aan de lijst van genomineerden. De jury: "Theater Reflex durft te experimenteren, wat hele bijzondere en gedurfde voorstellingen oplevert, alsook bijzondere locaties. Fantastische theatergroep die ook jongeren enhousiast weet te maken voor goed theaterspel (actief en passief). Theater Reflex maakt bijzondere producties; hun voorstelling "Feest" is zelfs genomineerd voor het Landelijk Amateurfestival in Leeuwarden als meest bijzondere voorstelling in Noord-Brabant. Theatermakers met lef!"
Eerder won Theater Reflex de Caruso Podiumprijs 1999, de voorloper van de Cultuurprijs.


naar boven